Wednesday, June 8, 2011

Macam mana nak buat meringue??

Senang je post aku kali ni.

Dalam resepi cheesecake aku hari tu,aku ade cakap,putih telur dan kuning diasingkan Dan putih telur dijadikan meringue.

untuk yang tak tahu,meringue tu adalah putih telur yang dipukul sehingga kental..Maknanya,if korang terbalik kan mangkuk tu pun,meringue tu xkan jatuh @menitis. Tu da kental la tu.

Ada resepi macam pavlova ke vacherin ke yang guna putih telur,korang akan tengok yang resepi diorang putih telur tu akan dicampur dengan gula dan cream of tartar atau garam jugak (maybe).Untuk resepi yang ada guna gula,putih telur hendaklah dipukul sehingga menjadi putih (soft peak) baru bole dicampur gula (tambah sikit2) ini untuk menghasilkan putih telur yang lebih gebu dan halus.Lagipun kalau campur sekali masa awal2,meringue akan lambat naik dan kasar.

contoh meringue *x menitis kan?
gambar sumber dari sini
p/s:aku ada macam-macam resepi nak cuba.Tapi asyik kena bangkang jek.Huh :(

2 comments:

Adib said...

aku dulu buat cheese cake pukul manual..mcm nak patah tgn...dh xlarat..aku cmput jek..naek separuh jek kek aku..hahaha

menn said...

cheese cake boleh pukul pakai tgn.tapi guna philadephia cheese..baru senang sket